Kotitalousopettajien liitto ry on antanut opetus- ja kulttuuriministeriölle lausunnon luonnoksesta hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyvistä laeista.
Onko oppimisen ja koulunkäynnin tuen kokonaisuudistus tarpeellinen?
Kotitalousopettajien liitto ry katsoo, että uudistus on tarpeellinen, jotta tuen antamisen toimintamallit selkeytyisivät, oppilaan oikeus tukeen toteutuisi yhdenvertaisesti ja nykyisellään hallinnollisiin päätöksiin käytettävä opettajien työaika kohdentuisi konkreettiseen tuen antamiseen oppilaalle.
Onko oppimisen ja koulunkäynnin tuelle määritelty kokonaisrakenne tarkoituksenmukainen?
Kotitalousopettajien liitto pitää valmisteltua kokonaisrakennetta tarkoituksenmukaisena, kun huomio siirretään ennakoiviin ja konkreettisiin tukitoimiin, säilytetään edelleen vahvat oppilaskohtaiset tukitoimet sekä vähennetään hallinnollisen työn määrää. Hyvää on myös tukitoimien konkreettinen selkeyttäminen, jotta ne ymmärretään samalla tavalla eri opetuksen järjestäjien alueella. Kuitenkin kokonaisrakenne vaatinee vielä selkeyttämistä, muun muassa milloin aloitetaan ennakoivat tukitoimet ja milloin oppilaiskohtaisiin tukitoimiin siirtyminen on asianmukaista, millä tavoin oppilaskohtaisena tukitoimena annettava opetus pienryhmässä eroaa erityisluokanopettajan antamasta opetuksesta erityisluokalla.
Erityisesti kotitalousopetuksen näkökulmasta ja oppiaineen toiminnallisen luonteen huomioiden on erinomaista, että esityksessä säädetään ryhmäkoosta ja opetusryhmien muodostamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että ryhmäkoosta voitaisiin tilapäisesti poiketa enintään sen lukuvuoden ajaksi, kun ryhmään sijoitetaan oppilas, joka siirtyy toisesta koulusta. Kotitalouden osalta tämä on kuitenkin sama, kun tällaista säädöstä ei olisi lainkaan, koska kotitalousopetusta annetaan perusopetuksessa vain vuosiluokan 7 aikana. Esitetty ehdotus ei ole tältä osin tarkoituksenmukainen.
Lisäksi taide- ja taitoaineissa usein pienryhmässä opiskelevat erityisen tuen oppilaat integroidaan muihin opetusryhmiin. Usein tämä on toimiva ratkaisu, mutta myös nämä oppilaat tulee jatkossa huomioida opetusryhmien koossa sekä taata oppilaiden oikeus riittävään tukeen myös näissä oppiaineissa.
Opetuskielen tukitoimien lisääminen on ehdottoman hyvä ja tarpeellinen lisäys ehdotuksessa.
Esityksen mukaisesti ennakoivat tukitoimet edellyttäisivät opettajien entistä vahvempaa yhteistyötä sekä erityisopettajien konsultaatiota. Esityksessä tulisi myös konkreettisesti esittää miten tämä otetaan huomioon opettajien työajassa eikä tämän tulisi lisätä opettajien työmäärää entisestään.